RUNOANALYYSISSA TARVITAAN KIRJALLISUUDEN KÄSITTEITÄ
allegoria =
vertauskuvallinen kertomus (esim. monet Raamatun kertomukset)
alluusio = viittaus
toiseen teokseen (tai esim. viittaus antiikin mytologiaan tai Raamatun
kertomukseen)
antiteesi = vastakohta,
antiteesi tarkoittaa kahden vastakkaisen väitteen tai käsitteen asettamista
vierekkäin, jolloin se, mitä halutaan sanoa, tulee tehostetusti esille.
Tekstien tulkinnassa kannattaa kiinnittää huomiota
erityisesti siihen, kuinka runon kielessä esiintyy erilaisia
vastakohtaisuuksia, samankaltaisuuksia ja rinnastuksia. Koska mitään ei ole
olemassa ilman vastakohtaansa, lukijan on hyvä myös miettiä, mitä teksti jättää
sanomatta; mitkä ovat tekstin aukkokohdat? Toisinaan runosta voi löytää myös
sanallista leikittelyä, niin äänteellisiä vastakkaisuuksia kuin samankaltaisuuksia
(luu, kuu, puu, suu).
eufemismi = kaunisteleva kiertoilmaus (esim. karhu = metsän kuningas)
hyperbola = liioittelu
(esim. hetken ikuisuus, malka omassa silmässä)
kuvakieli = kieli, joka
sisältää runsaasti kielikuvia.
Kaikessa
kirjallisuudessa ja puheessa käytetään kuvallista kieltä. Arkisessa
kielenkäytössäkin puhutaan "yhdennestätoista hetkestä", "ajan
hampaasta" tai "kansan syvistä riveistä". Runouteen kielen
kuvien käyttö kuuluu erityisen vahvasti. Runoilija pyrkii uusiin ja
havainnollisiin rinnastuksiin. Usein hyvin tutuilta tuntuviin asioihinkin voi
avata uuden näkökulman käyttämällä tuoretta ja yllättävää kielikuvaa.
Jotkut ovatkin olleet sitä mieltä, että kaunokirjallisuuden
pääasiallinen tehtävä olisikin kielellisten ja kerronnallisten keinojen avulla
vieraannuttaa lukijansa totutuista ja yleispäteväksi luulluista näkemyksistä ja
asenteista eli tarjota uusi, tuore näkökulma, josta asioita voi tarkastella.
metafora = kielikuva; vertaus, jossa ei ole kuin tai niin kuin
–sanoja
Metafora on siis
vertaus, joka ei ilmoita olevansa vertaus. Metaforan rakenteesta voi erottaa
kuvattavan ja kuvan. Kuvattavaan siirtyy metaforassa kuvaan liittyviä
konnotaatioita. Näillä molemmilla - kuvalla ja kuvattavalla - voi olla yhteisiä
ominaisuuksia, johon vertaaminen perustuu. Useimmiten kuva ja kuvattava
kuuluvat kuitenkin varsin erilaisiin käsitekenttiin. Yleensä metaforan
perustana on konkreettinen sana, jonka avulla ilmaistaan abstrakti asia tai
ilmiö; se, mihin verrataan, asetetaan verrattavan ja havainnollistettavan asian paikalle.:Heikki on hiiri
personifikaatio =
elollistaminen (esim. koivu nyökytteli päätään)
Kun sanotaan, että "tuuli puhaltaa minut
kumoon", "aurinko hymyilee meille" tai "valo tanssii
seinillä", on lauseissa annettu elottomille luonnonilmiöille - tuulelle ja
auringolle - inhimillisiä ominaisuuksia. Oikeasti tuulella ei ole huulia,
joilla puhaltaa, auringolla ei ole kasvoja, joilla hymyillä eikä valolla ole ihmisenkaltaista
kykyä liikkua. Elottoman ilmiön tai olion kuvaaminen elolliseksi on sekin
runoudessa hyvin yleistä.
vertaus = kun
rinnastetaan kaksi asiaa kuin tai niin kuin -sanojen avulla
synestesia = kun eri
aistien kokemuksia yhdistellään yllättävästi (esim. kuulin sinisen äänen)
Varsinkin runoissa
käytetään vertauksia ja metaforia. Myös yleiskielessä on runsaasti vertauksia
ja metaforia, mutta useimmat niistä ovat kuluneet huomaamattomiksi, kuten
"järven selkä" tai "illan suu". Varsinkin silloin, kun on
kyse abstrakteista asioista, on usein turvauduttava johonkin konkreettiseen
kuvaan tai esimerkiksi kahden aistialueen yhdistämiseen. Esimerkiksi musiikkia
kuvataan usein yhdistämällä kaksi eri aistialuetta: "tumma sointi",
"kirkas ääni". Tällaista kahden aistialueen yhdistämistä kutsutaan
synestesiaksi.
Yllättävillä vertauksilla ja metaforilla voi saada
aikaan aivan uudenlaisia merkityksiä ja näkökulmia asioihin. Jotkut kielikuvat
taas kuluvat ajan myötä kliseiksi eli liian usein käytetyiksi, kuluneiksi ja
latteiksi ilmauksiksi.
Paradoksi tarkoittaa
kielikuvaa, jossa rinnastetaan kaksi vastakkaista asiaa tai ilmiötä. Näin
saadaan aikaan näennäisesti järjenvastaisia ilmaisuja, jotka kuitenkin omalla
persoonallisella tavallaan saattavat rikastuttaa runon kieltä ja sisältöä.
Esimerkiksi metaforat polttava jää ja makea suola sekä valoisa synkkyys ovat
paradokseja.
metonymia = sanan
korvaaminen toisella, siihen olennaisesti liittyvällä sanalla tai ilmauksella
(esim. teräs välähti= veitsi välähti)
Esimerkiksi arkikielessä voidaan todeta, että
"Suomi voitti Ruotsin maaottelussa", kun tarkoitetaan että Suomen
jääkiekkomaajoukkue voitti Ruotsin jääkiekkomaajoukkueen maaottelussa.
Metonymioita ovat myös sellaiset kielikuvat, joissa esim. syyn tilalle , teon
tilalle sen väline, aineen tilalle siitä valmistettu esine jne. Esim. ilmaus
"iloitse häähuone" ei tarkoita paikkaa vaan hääväkeä.
synekdokee = osaa
käytetään merkitsemään kokonaisuutta (esim suu haukotteli = ihminen haukotteli))
Rytmi (runossa)
alkusointu (allitteraatio) = peräkkäiset tai lähekkäiset sanat, jotka alkavat samalla
tavulla tai äänteellä
riimi = loppusointu
runomitta = mitallisen
runon nousujen ja laskujen määrävaihteluun perustuva poljentokaava
säe = yksi rivi
runossa
säkeenylitys = lause loppuu
kesken ja jatkuu seuraavassa säkeessä
säkeistö = yhteen
kuuluvat säkeet
symboli = vertauskuva.
Symbolit ovat
sopimuksenvaraisia, esim. risti on kulttuurisesti sidottu uskonnon symboli.
Länsimaisissa kulttuureissa surun väri on musta, kun taas Japanissa se on
valkoinen. Kirjallisuudessa toistuvat usein tietyt suositut symbolit.
Esimerkiksi eläimistä haukka symboloi uhmaa ja vapautta, leijona rohkeutta,
kettu oveluutta ja hiiri pelkuruutta. Koska sanat eivät ole merkitykseltään
selkeärajaisia, niillä on symbolisia ominaisuuksia. Kielen symbolisuus
tarkoittaa sitä, että sanojen äänneasulla ei ole mitään havaittavaa yhteyttä
tarkoittamaansa ilmiöön. Kieli ja sanojen merkitykset ovatkin täysin
sopimuksenvaraisia.
Kielen symbolisuus mahdollistaa abstraktin ajattelun ja
koko inhimillisen kulttuurin. Sanat ovat myös polyseemisia eli niillä voi olla
monta eri merkitystä. Esimerkiksi sanalla 'lippu' voi olla monta eri merkitystä
sen käyttöyhteydestä riippuen. Sillä voidaan tarkoittaa esimerkiksi Suomen
sinivalkoista lippua, merirosvolippua, pääsylippua, asemamiehen lippua,
lentolippua, verolippua jne.
symboliikka =
vertauskuvallisuus
synonyymi = samaa tai
melkein samaa tarkoittava sana
Lähde: Kirjallisuuden erittelyn työkalut. Turun Normaalikoulu.
_________________________________________________________________________________
1. Oman runoanalyysin kirjoittaminen.
a. Valitse yksin tai parin kanssa yksi Kirjallisuus soi! -soittolistan kappaleista.
b. Etsikää netistä koko teksti ja ottakaa selvää kuka sen on kirjoittanut. Ottakaa selvää, missä se on julkaistu ja koska. Kysykää tarvittaessa apua opettajalta.
c. Ottakaa selvää, liittyykä valitsemanne teksti johonkin toiseen tekstiin.
d. Tutustukaa yllä olevaan Prezi-esitykseen runoanalyysin tekemisestä ja kerratkaa kaunokirjallisuuden käsitteet, joita runoanalyysissakin tarvitaan.
e. Kirjoittakaa valitsemastanne runosta analyysi joko omaan wikiin tai Office365:een. Jakakaa valmis teksti opettajalle. Liittäkää oma runonne mukaan analyysiin, joko sen alkuun tai loppuun. Muistakaa merkitä tekstiin molempien nimi, jos teette tehtävää parin kanssa.