lauantai 4. maaliskuuta 2017

Mainos vaikuttaa




1. Tutustu mainontaan vielä linkin takaa aukeavan tietotekstin kautta ja vastaa kysymyksiin.

  • Mitä tarkoitetaan termillä brändäys? Mitä brändejä itse tiedät? Mitkä brändit näkyvät omassa arjessasi, mitä brändejä näet päivittäin ympärilläsi?
  • Millaisia keinoja mainostajat käyttävät mainoksissa?
  • Mitä tarkoittavat retoriset keinot?
  • Selitä termi kohderyhmäajattelu. Mihin kohderyhmiin itse kuulut?
  • Mihin asioihin mainoskuvan tekijän täytyy kiinnittää huomiota? Mainitse ainakin viisi asiaa.
  • Miten sosiaalinen media on muuttanut mainontaa? Missä somepalveluissa itse kohtaat mainoksia?
  • Mikä on digitaalinen jalanjälki ja miten se liittyy mainontaan?
  • Etsi netistä esimerkki vastamainoksesta ja vastaa sen perusteella: mitä tuotetta tai yritystä mainoksessa kritisoidaan? Miksi? Miksi juuri tämä mainos kiinnitti sinun huomiosi?
  • Mitä tarkoittaa natiivimainonta? Etsi esimerkki tällaisesta ja linkkaa se tehtävään.


2. YLE:n Mediakompassi-sivulla on kolmeosainen tehtäväpaketti, jossa tarkastellaan mainosta ja uutista tekstilajina. Tee parisi kanssa tehtävät vihkoon tai Classroomiin.

3. Mainosetsivät-sivusto on tehty alun perin pienille oppijoille, mutta tehtäviä voidaan tehdä hyvin myös yläkoulussa. Valitse parisi kanssa sivulta teille mieluisin tehtävä ja esitelkää valmis tuotoksenne muille.