tiistai 21. lokakuuta 2014

Kaunokirjallisuuden lukeminen



Kaunokirjallisuuden lukemisessa yhdistyvät monet tärkeät asiat: ajattelu, tunteet, mielikuvitus ja sosiaaliset suhteet. Parhaimmillaan hyvän kirjan lukeminen tarjoaa lukijalleen elämyksen: mielihyvää ja oivalluksia. Jotta voisi kehittyä hyväksi lukijaksi ja oppia nauttimaan kirjallisuudesta, runsaan lukemisen lisäksi lukemista täytyy myös erityisesti harjoitella ja opetella.

Kirjallisuuden avulla voi oppia ymmärtämään paremmin niin itseään kuin muita ihmisiä ja ympäröivää maailmaa. Koulussa lukemista voi harjoitella myös sosiaalisena toimintana: kun koko luokka lukee saman kirjan, sen tapahtumista voi keskustella ja tehdä yhdessä tulkintoja. On kiinnostavaa huomata, että sama teksti saattaa aueta eri ihmisille hyvin eri tavalla.



1. Katso video, jossa kirjailija Aleksi Delikouras kertoo, miksi lukeminen kannattaa. Vastaa sitten seuraaviin kysymyksiin:

a. Miksi Delikouraksen mielestä kannattaa lukea?
b. Miksi kaikki eivät halua lukea kirjoja?
c. Millaisia kirjoja sinä luet mielelläsi?
d. Mitä muuta luet kuin kirjoja?
e. Mikä on paras paikka lukea? Miksi?

2. Lue Sanna Vilkmanin artikkeli Kirjoja lukenut teini osaa jopa 70 000 sanaa - Nuori joka ei lue, 15 000 sanaa ja vastaa kysymyksiin:

a. Minkä ikäisenä moni suomalainen lopettaa lukemisen kokonaan?
b. Mistä opettaja huomaa, onko lapselle luettu kirjoja tai onko tämä itse lukenut?
c. Kuinka aikuiset voisivat tukea lapsen lukuharrastusta?
d. Mitä hyötyä ja haittaa netinkäytöstä on tutkijoiden mukaan lukutaidolle?
e. Miten arvioisit omaa lukutaitoasi? Perustele.


LINKKEJÄ

Vinkkejä kirjan valintaan - Hanna-Kaisa Minkkinen
10 faktaa lukemisesta - Lukukeskus
Hyvä kirjallisuus kehittää kykyä ymmärtää muita ihmisiä - YLE uutiset 5.10.2013
Hyvä lukutaito - parempi elämä YLE uutiset 11.9.2014.